Met een team vol bevlogen mensen maken we samen Japies Hof. Het idee van het festival is ontstaan uit een schaarste. Want als fervent muziekliefhebbers en  restaurantgangers  is Japies Hof een persoonlijk droombeeld, een festival waar we zelf heen willen.
Aanschuiven met familie en vrienden aan een tafel vol eten, goede muziek ontdekken,  kinderen die zich vermaken, een groene omgeving. En dat alles gewoon in de stad waar we wonen. Japies Hof wil samen met gelijkgezinden het festival net dat beetje meer geven. Een familiaire bedoening, waarbij ons ook ons kent, maar waar iedereen zich thuis voelt. Waar heel hard dansen mag en waar languit in het gras liggen kan. Muzikanten, kunstenaars, buurtbewoners, koks en bezoekers zorgen samen voor het feest. Dan doen wij tot die tijd ons best om met oog voor detail en heel veel zorg en liefde alles te regelen voor een verrukkelijke dag.

 

Laura

Laura Vogelsang

Ik ben ooit begonnen als stagiaire bij MOJO Concerts waar ik aan festivals als North Sea Jazz en Drum Rhythm Festival mocht werken. Vanaf dat moment wist ik dat festivals organiseren is wat ik wil doen en daar ben ik sindsdien altijd in meer en mindere mate mee bezig geweest. Na mijn werk bij MOJO Concerts (ik mocht daar weer werken toen ik afgestudeerd was), heb ik de eerste editie van de ELLE STYLE AWARDS georganiseerd als jubileumevenement voor het 15jarig bestaan van ELLE. Daarna ben ik Hoofd Talent, Artist en Music geworden bij MTV Networks en verantwoordelijk voor muziekbeleid van de zenders MTV, TMF, The Box en alle evenementen van MTV in Nederland. Vanuit die rol ben ik betrokken geweest bij het opzetten van Valtifest en de organisatie van onder andere TMF Awards. Later ben ik mijn eigen bedrijf begonnen en kreeg ik ook de ruimte nieuwe festivals op te zetten en organiseren zoals Bungalup en Where the Wild Things Are.
Japies Hof is het nieuwste (en leukste!) idee vanuit een nieuw samenwerkingsverband met twee andere enthousiaste buurtgenoten. Het mooiste vind ik dat ik al mijn kennis en ervaring nu kan inzetten bij het opzetten van een festival in mijn eigen buurt. Waarbij de programmering heel persoonlijk is; alle artiesten die er staan ben ik liefhebber van en vind ik dat iedereen moet zien. Al het eten is van een ontzettend goed niveau; ben gewoon onder de indruk van mn partners dat ze dit voor het eerst op een festival in Nederland voor elkaar hebben weten te krijgen.

Het leuke aan Imke en Siti is dat ze in het verleden bij heel veel mooie tv programma’s (Wie is De Mol, Keuringsdienst van Waarde etc) betrokken zijn geweest en twee ontzettende creatieve ondernemers zijn die ook allebei uit de buurt komen. Alles komt in dit festival samen. Liefde voor de buurt, liefde voor muziek en lekker eten, liefst met al mn vrienden en de hele familie.

Siti

Siti Boelen

Een festivalbezoeker, dat was ik vooral. Als kind met mijn ouders naar Mundial, later met mijn vrienden naar Lowlands en Into The Great Wide Open. Ik kon toen niet bedenken dat ik ooit zelf aan de wieg zou staan van een festival.

Ik studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam om televisiemaker te worden. En dat gebeurde. Als hoofd programma-ontwikkeling bij BlazHoffski/Warner Bros ontwikkelde en maakte ik jarenlang programma’s. Ons motto: programma’s maken waar je zelf naar zou kijken, met mensen die je leuk vindt. De beste drijfveer ooit en nog altijd. Ondertussen was ik in de avonduren en weekenden met Imke plannen aan het smeden en zo ontstond de NeighbourFood Market. Vanaf dag één sloot Martijn zich aan om ons zakelijke fundament te leggen. Een event organiseren bleek in heel veel opzichten op het produceren van een televisieprogramma, maar toch… je proeft de sfeer ter plekke. Blije gezichten, lachende en genietende mensen. Een hele andere ervaring dan in je eentje de kijkcijfers bekijken en je afvragen wat het publiek nu echt van je programma vond. Met programma’s als De Beste Singer-Songwriter van Nederland, liepen televisie en evenement door elkaar heen. Daar werd ik gelukkig van. Een zinderende zaal, enthousiast applaus en ontroerende muziek. En toen kwam Laura in ons leven, net op het moment dat wij het al een tijdje met de gedachten speelden om een eigen festival te organiseren. Want waarom gingen we zelf steeds minder vaak naar festivals toe? De leeftijd? Te ver weg? Te duur? Niet geschikt voor vrienden met kinderen? Maar wij misten het plezier en het samenzijn. Droomden van groen gras, picknicken met al je vrienden en kinderen, maar dan met een steengoede muziek line up en even zo goed eten. Dat vormde de basis voor Japies. Een festival waar ik zelf naar toe zou gaan, georganiseerd met mensen die ik leuk vind. Wens ons geluk met de festivalisering in het land…

IMKE

Imke Kok

Na mijn studie Journalistiek kwam ik in de tv-wereld terecht, waar ik met veel plezier jaren de wereld over heb gereisd voor programma’s als Wie is de Mol?, Expeditie Robinson en Flashback. Ook werkte ik als regisseur voor oa. Puberruil en dacht mee over nieuwe formats en programma ideeën. In 2009 begon ik samen met vriendin Siti ons bedrijf Sien, waarmee we voor verschillende merken media uitingen maakten. En als we tijd over hadden, dan organiseerden we samen feestjes en kookten voor hordes mensen. Met een onuitputtelijke energie.

Toen we samen weer eens een paar maanden op reis waren voor een tv programma begon het idee van een ‘pop-up foodcourt’ te borrelen en eenmaal terug in Nederland kwamen we in contact met de Westergasfabriek, waar we het maandelijkse food-event de NeighbourFood Market opzette. Toen nog een concept dat veel uitleg vroeg en overredingskracht nodig had, want food-festivals, die je had je nog amper.  Nieuwe ideeën bedenken en (samen met een fijn team) zorgen dat het publiek er plezier aan beleeft, wat dat betreft is er weinig verschil met tv maken.
Nu vijf jaar later kijk ik nooit meer tv, maar weet precies wat er speelt in de voedselwereld  en hoe dit conceptmatig om te zetten naar de realiteit, zonder idealen en dromen te verliezen. Japies Hof is daar een heerlijk voorbeeld van. Niets leuker dan een nieuw festival mogen verzinnen ‘from scratch’ en het anders te willen doen dan de rest. En dat samen met onze partner, Laura, die blijkbaar al jaren in de buurt woonde en een (muziek)kennis & smaak heeft waar ik blind op vertrouw. Ik luister nu alleen nog maar naar de spotify list van Japies Hof. Op repeat.

Op 2 juli zijn al m’n vrienden welkom en hopelijk brengen zij ook hun kinderen en vrienden zonder kinderen. Want dat is ons doel. Een festival neerzetten waar iedereen zich thuis voelt en waar de liefde voor muziek, goed eten en samen zijn met familie en vrienden gedeeld wordt. Dat samen zijn moeten we toch koesteren?

martijn

Martijn Quirijns

ICT – Jongerenwerker – Onderwijskundige – Camjo – Zakelijk Leider.
Ongeveer in deze volgorde struikelde ik door het arbeids-leven heen. Zoals velen met mij altijd op zoek naar die ene droombaan. En ‘struikelend’, omdat er niet veel logica in de opvolgende baantjes lijkt te zitten. Toch kom je zo steeds een stap dichter bij die droombaan. Met mijn camera-klussen zat ik er al heel dichtbij, maar toen ik begin 2012  gevraagd werd de NeighbourFood Market zowel zakelijk als productioneel te gaan organiseren bleek dat het laatste stapje te zijn. Het organiseren van een maandelijks food-evenement, waarin ook muziek en aankleding op een toplocatie als o.a. de Westergasfabriek samenkomen, is iets waarvan ik nooit had durven dromen. Dat ik daar ook 4 jaar lang elke maand de plaatjes mocht draaien was een extra, want in mijn filosofie kan een evenement niet zonder muziek.  Met trots kunnen we zeggen dat we het eerste, maandelijkse food-evenement van Amsterdam en Nederland waren. Dat de food-evenementen de laatste jaren overal als paddestoelen de grond uitschieten is dan ook de grootste schouderklop die we kunnen krijgen! Door de jaren heen hebben we een fantastisch team om ons heen verzameld waarmee we inmiddels veel verschillende evenementen verder zijn. Maar altijd met oog en oor voor fijnproevers en liefhebbers. De overstap naar megalomane food-evenementen hebben we dan ook bewust nooit gemaakt. Met dezelfde ingrediënten staan we nu aan de vooravond van ons nieuwste festival, Japies Hof. Met een team van zeer ervaren, muzikale en vooral leuke collega’s hebben we de ideale mix gevonden voor een vernieuwend festival op 2 juli. Ik hoop dat het een dag om nooit te vergeten wordt!

anna

Anna Veenstra

Ik weet nog heel goed dat ik voor het eerst op mijn witte kunstschaatsjes op de Jaap eden Baan stond. Voor mij zo’n magische plek waar veel jeugdherinneringen liggen. Dat ik dan nu de muziekprogrammering mag verzorgen voor Japies Hof vind ik super gaaf en bijzonder.

Als kind speelde ik er zelf, nu laat ik het spelen over aan de bands die ik ga boeken. Normaal doe ik dat in de zalen van de  Melkweg, maar ik vind het fantastisch om ze nu een plek in de buitenlucht te geven.

Kom op 2 juli genieten van heerlijke deuntjes, fijne wijnen, heerlijk eten en veel gezelligheid!